dogsledding - Reisverslag uit Sarnia, Canada van Hannes Messemaeckers - WaarBenJij.nu dogsledding - Reisverslag uit Sarnia, Canada van Hannes Messemaeckers - WaarBenJij.nu

dogsledding

Blijf op de hoogte en volg Hannes

05 Februari 2014 | Canada, Sarnia

Ik was dus dinsdag avond naar de orientatie gegaan, we gingen al op disndag omdat het weer slecht is, we gingen dus eerst ergens slapen en de volgende dag gingen we naar orientatie dat was wel even saai, maar daarna om 1 uur gingen we in de bus naar het hotel 6 uur verderop, in het hotel kregen we een presentatie over hoe dogsledding eigenlijk werkt.

De commandos voor de honden zijn: als je wilt gaan dan zeg je dus : Ready Lets Go, en als je wilt stoppen zeg je WOW, of Easy. En als je te snel gaat moet je Remmen, er is een rem op de slee.

De volgende ochtend gingen we dus naar de plaats waar we begonnen, dat is de kennel waar al de honden wonen, en de plaats waar alles begint, we gingen dus de tassen in de slee binden, en de honden aan de slee koppelen, je had dus een slee per 2 personene, mijn partner voor de eerste dag was morgot, ( from paris) we hadden dus 6 honden, we begonnen op een gewonnen weg te sleeen zodat de mensen tips konden geven over hoe je het beter zou kunnen doen.

Na ongeveer 5 kilometers op een weg verdwenen we in een bos, ik weet niet meer helemaal hoe het er in het begin uitzag want alles ging zo snel, maar het was echt ongelooflijk mooi!!. Om 1 uur gingen we lunchen, dan kantel je de slee op de grond en ga je erop zitten en je partner gaat naar de leiders honden toe om ze rustig te houden, lunch was redelijk kort, Daarna gingen we weer verder, om ongeveer 4 uur kwamen we bij het kamp aan, het kamp bestond uit 3 tenten, een slaaptent 1 tent voor alle begage en 1 tent voor de honden voer en stro.in de tent waar we sliepen, was een kaggel, wawt het je nodig voor een kaggel: is hout, dus sommige van mijn team moesten dus hout gaan hakken en zagen.

Ik ging de eerste dag niet mee hout hakken, maar ik bleef in het kamp, om voor de honden te zorgen, we gingen ze dus eten voeren, ze eten daar bevroren eten, het zijn blokken waarin kip en allerlei protenine dingen in zaten, om ze gezond te houden, daarna gingen we water halen, het kamp was dus bij een meer, best groot om eerlijk te zijn, maar in ieder geval we gingen dus water halen, dat doe je door een gat in het ijs je maken en dan water eruit te halen, dat water moest dan vervolgens worden gekookt, om al de bacterien te doden. we gingen dus eerst water koken voor de honden want de honden gaan altijd voor de mensen, en we gingen het dus aan ze geven, was echt super schattig want je kon ze dus de heletijd aaien enzo.

Daarna gingen we hout zagen, en het kamp in orde maken om te slapen, en de gids zat eten te koken. Dus toen het eten klaar was gingen we dus eten, na het eten moesten we voor elke hond een bed maken, dat doe je dus door stro onder hun ligplaats te leggen, dat houd veel kou tegen!! na de honden ging iedereen dus in hun bed liggen, en omdat het echt heel vermoeiend is was iedereen snel in slaap gevallen, except de gids dan want die moest elke 2 uur wakker worden om hout te stoken. anders zal het te koud worden.

de volgende ochtend hadden we dus pannekoeken als ontbijt, daarna gingen we rustig de honden optuigen en de sleees bepakken, we hoefeden dus alleen middag eten mee te nemen omdat we naar dezelfde slaapplaats terug kwamen, we gingen dus weer sledding, elke keer als je een huivel/berg opgaat moet je van de slee afspringen en rennen of achter de slee de slee deuwen omdat de honden niet genoeg energie hebben om je elke keer de heuvel op te trekken. dus het is heeel vermoeiend en na een paar heuvels ben je helemaal kappot, maar goed de 2e dag hadden we dus heel veel heuvels!! we gingen dus weer sledden tot 4 uur en kwamen weer terug, ik ging toen wel weer hout halen, en zagen en daarna gingen we een kaartspel spelen was echt heel grappig, want iedereen was heel fanatiek, daarna gingen we eten en naar bed want de volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan.

de volgende ochten gingen we dus onze spullen pakken en weer de honden optuigen en de sleeen bepakken want we moesten weer terug gaan, we vertrokken rond 7 uur sochtends dat was echt heel vroeg.

We kwamen dus om 9 uur op de kennel aan, daar ging alles echt heel snel binnen 20 min waren we dus allweer in de bus opweg naar huis!!

• 05 Februari 2014 - 22:46

Angela:

Oh wat n mooie ervaring hannes. Super joh. Ook mooie foto s zag ik voorbij komen. Geniet nog van je avontuur daar hannes want de tyd vliegt. X

• 05 Februari 2014 - 23:52

Catrien Hendriks:

Hallo lieve Hannes.

Oma vind het weer leuk om van je iets te horen.

Wat beleef je toch veel wat een ervaring met die honden.
    Leuk dat je het zo naar je zin heb .
    Heel veel liefs en groetje van Oma.

• 06 Februari 2014 - 10:27

Hans En Magda:

We hebben erg genoten van het lange reisverslag!het onze zal minder enerverend zijn.
    Droom er maar lekker lang van na.lfs HaMa